Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kapuk


A kapukon való átlépés -mint pl. az élet ciklikussága és haladása-, mind tudattágulást okoz, mindig hozzáad az ember jelleméhez, de el is vesz belőle.
Kilépni a kapun, vagy átlépni a küszöböt sok esetben nem csak a fizikai mozgást, hanem egy minőségi változást is takar. (Itt állok a felnőtkor kapujában, az önállóság küszöbén.)
A kapu mások kirekesztésének és befogadásának eszköze.
A kapuhoz nagyon sokféle szimbolikus jelentés társítható: az ismeretlen felfedezése, titokzatosság, találkozás, hazatérés, elhatárolódás, védelem. Az energetikai térrendezés elvei szerint a kapu jelképezi auránk határait. Mivel a ház jelképezi az embert, a kert, az udvar az auráját. A kapu a legelső kapcsolódási pontunk a külvilággal, amikor kilépünk házunkból.59168545_1112926932225674_9075219862988521472_n.jpg
A kapu vagy ajtó szimbolizálja az átjárást két állapot, két világ között, az ismert és az ismeretlen, a fény és a sötétség, a gazdagság és a szegénység között. A kapu rejtélyre nyílik. De dinamikus és pszichológiai értéke van; mivel nemcsak utat mutat, hanem felhív minket, hogy átlépjük. A másik világ felé vezető utazásra hív...
A kapu a nyitány, amely lehetővé teszi a be- és kilépést, tehát a lehetséges átjárást - még ha ez az egyetlen lehetőség is - egyik területről a másikra: szimbolikus értelmezésben leggyakrabban a profán területéről a szakráliséra. Ilyenek például a katedrálisok kapui, a hindu toranák, a khmer templomok vagy városok kapui, a japán torik stb.Kínában is kifejeződik a kapu szimbolika.
Az őrzők szimbolikája nyilvánvaló módon a beavatásra (=bejárat) vezethető vissza, amit az ajtón való átjutásként is értelmezhetünk.
A kapu nyílásának és záródásának váltakozása kifejezi tehát a világegyetem ritmusát. Valamint a jang és a jin váltakozását; de a kapuk itt inkább egyenlítőinek, mint napfordulóinak tűnnek. Ugyanebben a gondolatmenetben maradva, az ég kapujának nyílása és záródása (mint a Taóban) a légzés ritmusával áll kapcsolatban, amiről viszont tudjuk, hogy az előbbi mikrokozmikus megfelelője.
„Ha az ember képes az önuralomra, akkor képes arra is, hogy megszabadítsa magát a korlátoktól”.

59478211_1112927155558985_7343596324639473664_n.jpgAz ok-okozat törvénye („amint vetsz, úgy aratsz”) harmóniában áll a planétákkal.
A kapuk mindig átjárók és nyitások, melyeket érzékelni és olvasni is lehet a beavatottnak.
A kapunak van egy eszkatologikus jelentése is. A kapu mint az átlépés helye, és különösen a megérkezésé, teljesen természetesen a belépés közelségének szimbólumává válik, és a felsőbb valóságba való bejutás lehetőségének jelképévé (vagy megfordítva: az isteni javaknak a földre való kiömlése szimbólumává).
Így jelentik be Krisztus visszatérését, s őt úgy írják le, mint egy utazót, aki kopogtat a kapun: "Az ember fia már az ajtóban van.2 (Márk, 13, 29).
Máskor a szimbolika sokkal gazdagabb. Az Apokalipszis Krisztusa azt mondja (3, 20): "Nézd, az ajtóban állok és kopogok. Aki meghallja szavam és ajtót nyit, bemegyek hozzá, vele eszem, ő meg velem."
Mindezek mellett a kapu a transzcendencia gondolatkörét is felidézi, amely elérhető avagy tiltott, aszerint, hogy a kapu nyitva vagy zárva van, átlépik vagy csak szemlélik.

(Zen kapu és Székely kapu leírása a képekre kattintva elérhető)